Nieuws  
 

Per 1 februari lanceert de stichting 100% onderhouden een nieuwe dienst voor de aangesloten deelnemers, namelijk een opvraagservice voor het Digitale Service Register (DSR). Al het onderhoud, zoals het is geregistreerd bij het merk in het digitale onderhoudsboekje, wordt zo richting de deelnemers makkelijker toegankelijk gemaakt. Dit geldt ook voor importauto’s.

De stichting 100% onderhouden staat voor transparantie op het gebied van onderhoud. Veel data is wel beschikbaar, maar niet makkelijk te raadplegen. 100% onderhouden helpt haar deelnemers hiermee met de nieuwe opvraagservice. Autodealers kunnen zo makkelijker de onderhoudshistorie van vreemd-merk-inruil raadplegen. Onafhankelijke autobedrijven hoeven niet meer voor álle merken de inlogcodes aan te vragen en bij te houden. De nieuwe service bevordert de transparantie en goede informatieverstrekking. Met name voor importauto’s is dit een ware uitkomst, aangezien de onderhoudsinformatie uit het verleden dan in het Nederlands, en dus begrijpelijk voor klanten, uitgegedraaid kan worden.

De waarde van onderhoudshistorie
Onderhoudshistorie is hot en elke verkoper van een occasion probeert aan te tonen dat zijn auto alle voorgeschreven onderhoud gehad heeft. De meeste advertenties bevatten dan ook claims of beweringen die daarop betrekking hebben, zoals “boekjes aanwezig”, “dealeronderhouden” of “laatste beurt gehad op…”. Of elke bewering ook klopt valt vaak te bezien. Voor de autokoper is de staat van onderhoud cruciaal. Uit onderzoek blijkt telkens weer dat autokopers onzeker zijn en met name de de onzekere kosten van achterstallig onderhoud willen vermijden. Zij zoeken de zekerheid van een auto die helemaal “bij” is met onderhoud en willen daar zelfs meer voor betalen.

Keurmerk
Sinds enige tijd biedt 100% onderhouden hiervoor extra zekerheid met een stevig keurmerk. Dit is te selecteren op 8 grote occasion-zoekportalen. Om het keurmerk te mogen voeren moet een autobedrijf werken volgens strikte normen en wordt men hierop gecontroleerd. Zo moet het uitgevoerde onderhoud daadwerkelijk aantoonbaar en inzichtelijk zijn. Keurmerkhouders proberen bij het inkopen zoveel mogelijk historie te achterhalen, omdat dit de waarde van hun auto verhoogt. Maar voor een deel van de voertuigen was dit lastig omdat men vaak geen toegang had tot het, steeds vaker, digitale onderhoudsregister (DSR) van de autofabrikant.

In de praktijk blijkt dat gemiddeld bij 70% van de voorraad een keurmerk toegekend kan worden. En uit een steekproefmeting bij 4 deelnemende dealerbedrijven bleek dat autos die volledig onderhouden zijn ruim 30% sneller verkocht worden.

Plaats op:
Datum: 30 januari 2020
Gerelateerde artikelen  
07-07-2017 Nieuws Autoportaal toont auto’s met 100% onderhouden-label
28-02-2019 Nieuws PSA toont keurmerk onderhoudsverleden bij occasions
08-02-2019 Nieuws Auto-onderhoud steeds transparanter
08-02-2018 Nieuws Onderhoudshistorie occasions transparant met label
23-01-2018 Nieuws AutohaagZeeuw Groep deelnemer 100% onderhouden-label
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.