Nieuws  

Opel meet de emissies meet volgens de toekomstige Euro 6d-TEMP norm, waarvan de Real Driving Emissions-testprocedure (RDE) op openbare wegen een onderdeel is. Daardoor voldoen inmiddels 85 nieuw ontwikkelde krachtbronnen aan de toekomstige Europese emissienorm. Het leeuwendeel daarvan is te vinden in de Opel X-familie met de SUV’s Crossland X, Grandland X en Mokka X.



Euro 6d-TEMP zorgt ervoor dat de Crossland X en de grotere Grandland X als eerste modellen worden voorzien van een nieuwe generatie 1,5-liter viercilinder turbodieselmotoren. Cilinderkop en motorblok zijn geheel van lichtgewicht aluminium gemaakt. Er zijn vier kleppen per cilinder, die worden bediend door dubbele bovenliggende nokkenassen.

De Crossland X biedt de 75 kW (102 pk) sterke versie van de 1.5 CDTI met Start/Stop. Gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak komt het brandstofverbruik[1] op 4,7 l/100 km in de stad, 3,5 l/100 km op de buitenweg en 4,0 l/100 km gecombineerd, met een gemiddelde CO2-emissie van 105 g/km. De motor levert zijn maximumkoppel van 250 Nm al bij 1.750 t.p.m. Er komt ook een 6-traps automaat beschikbaar voor deze motorisering.

De Grandland X is voorzien van de 96 kW (130 pk) sterke versie van de 1.5 CDTI met Start/Stop en een VGT-turbo, met variabele turbinegeometrie. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak biedt hij een brandstofverbruik[1] van 4,7 l/100 km in de stad, 3,8-3,9 l/100 km op buitenwegen en 4,1-4,2 l/100 km gecombineerd, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 108-110 g/km. Het maximumkoppel van 300 Nm levert deze motor bij 1.750 t.p.m.

De Grandland X 1.5 CDTI is ook leverbaar met een geavanceerde achttrapsautomaat. Die schakelt bijzonder soepel en draagt bij aan een nog lager verbruik en nog minder emissie1 (stad 4,5 l/100 km, buitenweg 4,0 l/100 km, gecombineerd 4,2 l/100 km en gemiddeld 109 g/km CO2-emissie).

Voor het bereiken van zo schoon mogelijke uitlaatgassen is de 1.5 CDTI voorzien van een passieve oxidatiekatalysator en NOx-adsorber, AdBlue-injectie, selectieve katalytische reductie (SCR) en een roetfilter (DPF). Al deze componenten zijn gebundeld in een compacte uitlaatgasreinigingsunit zo dicht mogelijk bij het motorblok. De NOx-adsorber is vooral bij de koude start van grote waarde doordat die bij lage uitlaatgastemperaturen de NOx-emissie afvangt en vasthoudt totdat de SCR begint te werken.

De nieuwe 1.5 CDTI komt naast de al bestaande 130 kW (177 pk) sterke 2.0 CDTI (brandstofverbruik stad 5,3 l/100 km, buitenweg 4,6 l/100 km en gecombineerd verbruik 4,9 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 128 g/km). Deze krachtbron heeft dezelfde uitlaatgasreinigingstechnologie.

De Grandland X is verder verkrijgbaar met de 96 kW (130 pk) sterke 1.2 Turbo benzinemotor met directie injectie. Deze driecilinder heeft vier keer de prijs International Engine of the Year gewonnen. De krachtbron is voorzien van een zogenoemde Gasoline Particulate Filter (GPF) dat kleine deeltjes afvangt. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een achttrapsautomaat. Met deze krachtbron haalt de Grandland X een topsnelheid van 188 km/u en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 10,1 seconden (brandstofverbruik handgeschakeld[1]: stad 6,1 l/100 km, buitenweg 4,8-4,9 l/100 km, 5,2-5,3 l/100 km gecombineerd en 120-121 g/km CO2 gemiddeld; brandstofverbruik automaat[1]: 6,0-6,1 l/100 km stad, 4,8-4,9 l/100 km buitenweg, 5,2-5,3 l/100 km gecombineerd en 119-121 g/km CO2 gemiddeld).

Plaats op:
Datum: 29 juni 2018
Bron: Opel Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
09-08-2018 Nieuws Onderhuidse update voor Opel Insignia
05-07-2019 Nieuws Nieuwe Opel Astra met lage CO2-uitstoot
13-05-2019 Nieuws Opel Grandland X Hybrid4
24-04-2019 Nieuws Opel Grandland X geknipt voor rijtraining hulpdiensten
24-11-2017 Nieuws Opel versterkt positie in Zuid-Afrika
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,09 seconden.