Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Column Paul van Gassel van Workaway | Achmea:

“Een Porsche Panamera hybrid met 14% bijtelling. De run op de Outlander PHEV, de nieuwe bijtellings-topper van Mitsubishi. En nog veel meer zogenaamd zuinige auto’s, die in de praktijk veel meer verstoken en dus uitstoten dan ze volgens de gekunstelde fabrieksopgave zouden moeten. En daarvoor worden ze wél beloond met belastingvoordelen. Hoe lang blijven we elkaar nog voor de gek houden met motorrijtuigenbelasting en met name fiscale bijtelling op basis van CO2-uitstoot? 

ReisbalansNeem de razend populaire Renault Megane met 14% bijtelling. Dit op basis van een theoretische 88 gram CO2 per kilometer. Volgens werkelijkverbruik.nl is dit in de praktijk 134 gram, dus ruim 50% meer.

Deze auto hoort niet in de 14%, ook niet in de 20%, maar zelfs in de 25% bijtellingscategorie thuis. Ondertussen adverteert Renault vrolijk met een slogan als “U behoudt bovendien uw 14% bijtelling door het toevoegen van de 17” lichtmetalen wielen als accessoire.”

Alsof wij – en Renault - niet weten dat brede sportwielen het verbruik nog verder omhoog jagen. Of is dit wat Mark Rutte bedoelt met “Stimuleer de economie, koop een auto”?

Werkgevers betalen het gelag

De onderlinge verschillen zijn relatief groot. Ingewijden weten dit maar al te goed. Hoe zuiniger op papier, des te groter de afwijking in praktijk.

Omgekeerd zijn de verschillen in het dagelijks gebruik dus veel kleiner dan de fabrieksopgaven ons doen geloven. Ik gun iedereen zijn belastingvoordeel, maar werkgevers betalen het gelag. Immers, in het geval van de Megane praat je het al gauw over € 700 extra brandstof per jaar.

Natuurlijk ligt dit voor een deel ook aan de zware voet van de berijders, maar we hebben het hier wel over het gemiddelde van grote aantallen.

Gestaffelde bijtelling wél eerlijk

Wat is dan wel fair? En wat draagt echt bij aan vergroening? Bijtelling op basis van werkelijk privégebruik is volgens mij de enig juiste grondslag.

Deze zogeheten gestaffelde bijtelling bestond al eerder, maar is in 2004 afgeschaft vanwege de administratieve rompslomp. Voor wie eigenlijk? Van de fiscus mag je in elk geval wel enige inspanning verwachten om 3 miljard per jaar te innen. En voor berijders zijn er ritregistratie systemen in allerlei smaken, waarmee elk kind de was kan doen. Nu al houdt bijna een kwart van de leaserijders zijn kilometers bij om de hoge bijtelling te vermijden.

Autolobby

Wie houdt de (her)invoering van een gestaffelde bijtelling dan tegen? De markt in elk geval niet, want het draagvlak is breed. Veel werkgevers zouden maar wat graag de kosten sterker relateren aan de gemaakte kilometers.

Ook om medewerkers meer te kunnen sturen en stimuleren tot minder en zuiniger gebruik. Aanbieders uit de auto-industrie en leasewereld spelen het CO2-spel wel vrolijk mee, maar kunnen toch ook niet blij zijn met kortstondige fiscale hits.

Belastingkwestie?

Ligt het dan aan de overheid of politiek? Uit angst voor tegenvallende belastingopbrengsten soms? Want zodra je je realiseert dat je bij een gemiddeld gebruik al snel 35 cent per privékilometer betaalt, kan dit wel eens leiden tot massaal stemmen met de voeten.

Een bezoekje aan oma, een ritje van 80 kilometer heen en terug voor € 56 doen we dan maar eens even niet. Naar Frankrijk op en neer voor € 700? Dacht het niet, ga liever vliegen. Weg heilige koe als melkkoe.

Al googlend kom ik dan ook tot de conclusie dat niet door de autolobby, maar vooral in het Haagse een politiek wordt bedreven van rekken en er bijblijven. Om het verlies door het CO2-gedrocht dan maar op de koop toe te nemen. Ik ben benieuwd wie dit weet te doorbreken.”

 

Paul van Gassel is commercieel manager bij Workaway | Achmea. Onder de naam Reisbalans biedt het een onafhankelijk dienstenpakket voor zakelijke mobiliteit.

Reisbalans verzorgt op het aanstaande Fleetmanagement 2013 een sessie (inclusief tips en adviezen!) over het bonus-malus leasebudget dat leaserijders een financiële prikkel moet geven om minder en zuiniger te rijden en goedkoper te tanken.

Plaats op:
Datum: 13 mei 2013
Categorie: Mobiliteit
Bron: Reisbalans
Gerelateerde artikelen  
17-05-2013 Nieuws Leasecalculator Reisbalans laat kansen voor besparing zien
21-01-2013 Nieuws Grant Thornton: gestaffelde bijtelling kan op drama uitlopen
26-09-2013 Achtergrondartikelen Mobiliteitsbudget? Doe toch niet zo moeilijk!
02-02-2017 Nieuws Bijtelling betalen per kilometer
28-05-2013 Achtergrondartikelen "Koop kilometers, geen autos"
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,41 seconden.