Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

LeasePlan geeft als founding partner van het aanstaande fleetmanagement congres ‘lessen’ over mobiliteitsmanagement in ‘crisistijd’. Hoewel marketingdirecteur Erik Staat dat laatste woord eigenlijk liever niet gebruikt.

Erik Staat van LeasePlanWant de leasemarkt mag dan wel in hoog tempo veranderen. En natuurlijk zijn fleetowners op zoek naar kostenvoordeel en efficiency. Maar al die veranderingen zullen leiden naar een nieuwe, gezonde basis, is de overtuiging van Staat. “Een duurzame basis bovendien. Met als belangrijk ingrediënt: efficiency en kostenbesparing.”

LeasePlan behaalt zijn groei momenteel voornamelijk uit het MKB. Ruim drie jaar geleden is de keuze gemaakt vol in te zetten op de segment. En dat heeft met een groei van 16% goed uitgepakt. Vooral het aantal sales en leasebackconstructies is ‘significant’ gestegen, aldus Staat.

Veel laaghangend fruit

Maar deze groeicijfers uit het MKB staan in schril contrast met de cijfers van de grote corporate klanten. Hoewel LeasePlan die aantallen op peil wist te houden, is het onmiskenbaar dat grotere organisaties kritischer zijn in het toewijzen van leaseauto’s; men zoekt kostenbeheersing en efficiency.

En het kan ook in veel gevallen veel efficiënter en kostenbewuster, benadrukt Staat. “Wat dat betreft hangt er nog veel laaghangend fruit. Er valt flink op de mobiliteitskosten te besparen als je het slimmer aanpakt en als je ook kritischer bent op bijvoorbeeld het rijgedrag van de berijders. Dat laatste is essentieel. De leaserijder heeft een grote invloed op de kosten.”

fleetmanagement

Inzicht geven in het gedrag is essentieel om bij te sturen. Daarvoor heeft LeasePlan onlangs een app gelanceerd. Ook Staat heeft er aan moeten geloven. Op zijn smartphone laat hij in een handomdraai een overzicht zien van bijvoorbeeld zijn verbruik – en of die binnen of buiten de norm is – de eventuele bekeuringen, schades, etc. De app is populair: bij de introductie eind vorig jaar stond deze zelfs even in de top 3 van meest populaire in de app-store.

Onbemande pomp

Maar belangrijker: leaserijders doen er ook wat mee. Werknemers beseffen dat het moeilijke tijden zijn, door de onkosten inzichtelijk te maken kan iedereen zijn steentje bijdragen aan kostenbesparingen. “Het mooiste voorbeeld is waarschijnlijk wel het gegeven dat onze leaserijders vorig jaar massaal zijn gaan tanken bij de onbemande pomp. Die stijging was ruim 33%. De bemande lokale pomp is nog het meest favoriet. Pompen langs de snelweg puur uit gemakzucht, heeft afgedaan”, aldus Staat.

Ook dit kostenbewustzijn valt volgens de marketingdirecteur onder de noemer laaghangend fruit. Waarbij er idealiter incentives binnen een bedrijf worden ingezet om leaserijders ook echt aan te sporen om niet alleen ‘goedkoop’ te tanken, maar vooral ook de rechtervoet in bedwang te houden.

Maar laaghangend fruit is ook het actief op zoek gaan naar inzet van overcomplete auto’s. Wil een organisatie terug in omvang van het wagenpark, LeasePlan zal zich actief inzetten om de eerder terugkerende auto’s elders in te zetten.

Ook poolauto’s, het beschikbaar stellen van (grotere) vakantieauto’s, het inzetten van elektrisch vervoer of het aanbieden van occasions. “Zonder deze actieve vorm van vlootmanagement red je het tegenwoordig niet meer”, zegt Staat.

Mobiliteitsbudget

Maar er zijn natuurlijk ook andere, meer verregaande maatregelen om mobiliteit ‘duurzaam’ vorm te geven. Het aaneenknopen van mobiliteitsvormen is daar bijvoorbeeld één van. LeasePlan heeft voor dit specialisme al sinds jaar en dag dochterbedrijf Mobility Mixx.

Voorwaarde is wel dat er bij brede mobiliteitsoplossingen een duidelijk visie aan ten grondslag ligt, zegt Staat. “Net als bij de invoering van een mobiliteitsbudget. Dat laatste is een beetje een modewoord: het wordt te pas en te onpas gebruikt. Vaak alleen met betrekking tot kostenbesparing. Maar een succesvol mobiliteitsbudget werkt pas goed als het volledig is ingebed in de organisatie – als ook bijvoorbeeld Het Nieuwe Werken is ingevoerd. En natuurlijk moet het fiscale beleid aansluiten, waarbij niet bezit maar gebruik centraal moet komen te staan.”

 

Erik Staat zal tijdens het fleetmanagement congres georganiseerd door Heliview optreden in een ‘De Wereld Draait Door’ achtige talkshow onder leiding van dagvoorzitter Jojanneke van den Berge. De talkshow staat om 9.30 in de agenda.

Plaats op:
Datum: 16 mei 2013
Categorie: Mobiliteit
Bron: LeasePlan Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
11-04-2013 Nieuws Jojanneke van den Berge dagvoorzitter Fleetmanagement 2013
16-05-2013 Nieuws Nieuwe internationale functie voor Erik Staat (LeasePlan)
16-05-2013 Nieuws HR- en Finance-track op Fleetmanagement 2013
29-05-2013 Achtergrondartikelen Smart Mobility: (nieuwe?) markt in wording
28-03-2013 Nieuws LeasePlan: ook leaserijder mijdt dure tankstations
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.