Nieuws  
 

Nederlandse werkgevers sturen hun werknemers amper aan op het gebruik van elektrische of hybride auto’s. Slechts 18% van de werknemers wordt bij de selectie van een nieuwe auto gevraagd om te letten op het brandstoftype. De werknemers worden vaker gevraagd te kijken naar de maandelijkse leaseprijs (39,6%), de hoogte van de catalogusprijs (25,8%) of het automerk (26,9%). Dit blijkt uit de jaarlijkse Duurzame Mobiliteitsmonitor onder ruim 1.000 zakelijke rijders van Panelwizard in opdracht van EVBox, de wereldwijde marktleider in laadoplossingen voor elektrische auto’s.
 
Kristof Vereenooghe, CEO van EVBox: ‘Het aandeel zakelijke EV-rijders moet fors omhoog. Een kwart van de CO2-uitstoot wereldwijd komt voort uit automobiliteit. En de zakelijke markt beslaat meer dan de helft van alle nieuwe personen- en bestelauto’s. Veel zakelijke auto’s komen als occasion bij de consument terecht. Om het vervoer te verduurzamen en het klimaat te ontlasten is het daarom van enorm belang dat de zakelijke markt de juiste weg inslaat.’

Laden is soms lastig
De meerderheid (57,7%) van de zakelijke automobilisten in Nederland rijdt minimaal 20.000 kilometer. Een kwart van alle zakelijke rijders schrijft jaarlijks meer dan 40.000 kilometer bij op de teller. Werknemers die een hybride of elektrische auto rijden zijn kritisch over het aanbod van laadoplossingen door werkgevers.
 
Minder diesel, meer elektrisch
Zakelijke rijders gooien vooral diesel in hun wagens (49,9%). 38,1% gebruikt benzine en slechts 3,2% heeft een elektrische motor. Vereenooghe: ‘De komende jaren zet de verduurzaming van het zakelijke wagenpark zich voort. Het is hoog tijd om Koning Diesel van z’n troon te stoten. Ik hoop dat leasemaatschappijen en werkgevers daaraan willen bijdragen.’
 
Nederland fietsland
Binnen duurzaam vervoer richt de overheid zich vooral op het gebruik van fietsen. Nederland is een fietsland. De overheid zet zich in om de komende jaren 200.000 extra forensen op de fiets of in het openbaar vervoer te krijgen om de filedruk te verminderen. Werkgevers kunnen hier een rol in spelen. Ruim een op tien (11,9%) werkgevers heeft een fietsenplan. 6,3% van de werkgevers biedt zijn medewerkers een leasefiets. 3,9% van de automobilisten geeft aan dat de werkgever een bedrijfsfiets ter beschikking stelt.

Plaats op:
Datum: 29 augustus 2019
Bron: EVBox
Gerelateerde artikelen  
04-05-2018 Achtergrondartikelen Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit
13-08-2019 Nieuws Nederlander verwacht vakantie met vliegende auto
13-07-2018 Nieuws Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
24-03-2017 Nieuws Vereniging Zakelijke Rijders passeert grens van 25.000 leden
05-06-2018 Nieuws 1 op 3 Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,12 seconden.