Nieuws  

Kia introduceert in de tweede helft van 2018 zijn eerste diesel 48-volt mild-hybride aandrijflijn. De populaire Kia Sportage krijgt daarbij de primeur. De nieuwe 'EcoDynamics+' aandrijflijn reduceert de CO2-uitstoot door de dieselmotor tijdens accelereren te ondersteunen met elektrische kracht afkomstig van een krachtige 48-volt batterij. Ook kan de motor met behulp van een nieuwe Mild-Hybrid Starter-Generator eerder worden uitgeschakeld om brandstof te besparen en emissies te beperken.



De nieuwe EcoDynamics+ technologie is betaalbaar en compact en past om deze redenen perfect in de strategie van Kia om innovatieve auto’s betaalbaar aan te kunnen bieden aan een grote groep consumenten. De compacte componenten van het 48-volt mild-hybride systeem maken het mogelijk om het systeem in diverse bestaande voertuigen toe te passen, zonder in te hoeven leveren op de praktische bruikbaarheid van de auto.

De Kia Sportage wordt in de tweede helft van 2018 als eerste model in Europa uitgerust met de EcoDynamics+ diesel 48-volt mild-hybride technologie. Diverse andere Kia-modellen, waaronder de nieuwe Kia Ceed, krijgen de nieuwe aandrijflijntechnologie in de loop van 2019.

Het begin van iets groots
Met de introductie van de 48-volt mild-hybride technologie is Kia de eerste autofabrikant ter wereld die naast deze nieuwe technologie ook hybride, plug-in hybride en batterij-elektrische auto’s aanbiedt aan consumenten. De 48-volt technologie maakt onderdeel uit van de uitgebreide elektrificatiestrategie van Kia, waarbij het merk in 2025 in totaal zestien voertuigen met elektrische aandrijving heeft geïntroduceerd: vijf hybrides, vijf plug-in hybrides, vijf volledig elektrische auto’s en zelfs een gloednieuwe brandstofcelauto (FCEV) in 2020.

De EcoDynamics+ diesel mild-hybride aandrijflijn zorgt ervoor dat Kia nog schonere dieselmotoren kan aanbieden. Het systeem is gekoppeld aan de Selective Catalytic Reduction (SCR) unit om emissies actief te verlagen. Het resultaat is een tot 4% lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe en meer op de praktijk gerichte Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure – kortweg WLTP – en teruggerekend zelfs tot 7% lagere uitstoot met de New European Driving Cycle (NEDC). De uitrol van de diesel mild-hybrid technologie draagt bij aan het streven van Kia om de gemiddelde CO2-uitstoot van het complete gamma verder te verlagen.

De mild-hybride technologie van Kia bestaat uit een compacte 0,46 kWh 48-volt lithium-ion batterij en een Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG). Door de MHSG elektronisch aan te sturen met behulp van een omvormer kan het systeem soepel schakelen tussen twee modi: ‘motor’ en ‘generator’. Het systeem is met een riem verbonden aan de krukas van de dieselmotor. In de modus ‘motor’ biedt MHSG tijdens accelereren tot wel 10 kW aan elektrische ondersteuningskracht aan de motor. De motor hoeft zo minder hard te werken en verbruikt dus minder brandstof maar produceert ook minder emissies. In ‘generator’ modus slaat het systeem kinetische energie – vrijgekomen tijdens het remmen of uitrollen van de auto – op en gebruikt deze energie om de batterij weer op te laden.

Zo werkt EcoDynamics+ op de weg
De aandrijflijn is zo ontworpen dat de verbrandingsmotor nog efficiënter presteert door deze te ondersteunen met elektrische kracht en het opvangen van energie.

In de modus ‘motor’ haalt het systeem tijdens accelereren energie uit de batterij en voorziet de motor met deze energie van extra koppel zodat er een lichte boost ontstaat en de motor wordt ontlast. Tijdens uitrollen – bij een afdaling of het naderen van een kruispunt – schakelt MHSG over naar de ‘generator’ modus en vangt het systeem energie van de krukas op om de batterij onderweg weer op te laden. Het systeem wordt aangestuurd via een geavanceerde Electronic Control Unit (ECU), die precies kan berekenen hoe de beschikbare energie het beste kan worden gebruikt en houdt daarbij ook rekening met de resterende energie in de batterij.

Dankzij de van nature compacte onderdelen kan Kia deze nieuwe EcoDynamics+ mild-hybride technologie eenvoudig toepassen in bestaande voertuigarchitecturen. Afhankelijk van het voertuig wordt de 48-volt batterij geplaatst onder de vloer van de bagageruimte, zodat de impact op de praktische bruikbaarheid van de auto minimaal is. Omdat de MHSG in directe verbinding staat met de motor en de krukas aandrijft via een riem, zijn de aanpassingen in de motorruimte zeer beperkt.

De DC/DC omvormer van de 48-volt batterij maakt het mogelijk dat de nieuwe batterij in verbinding staat met de krachtvoorziening van het voertuig, met als gevolg dat er een aanzienlijk kleinere 12-volt batterij nodig is om aanvullende elektronica van de auto van stroom te voorzien. De toepassing van de MHSG betekent ook dat de conventionele startmotor een maatje kleiner is en primair wordt gebruikt ter ondersteuning bij koude starts bij lage temperaturen. De kracht van de 48-volt batterij is in de meeste condities toereikend om de motor te starten.

De EcoDynamics+ diesel mild-hybride aandrijflijn is geschikt voor zowel handgeschakelde als automatische transmissies en kan worden toegepast in auto’s met voor-, achter- óf vierwielaandrijving. De technologie wordt ook toepasbaar gemaakt voor benzinemotoren.

Kia maakt in de komende maanden meer gedetailleerde plannen bekend over de uitrol van de nieuwe mild-hybride technologie.

Plaats op:
Datum: 16 mei 2018
Bron: Kia Motors Nederland B.V.
Gerelateerde artikelen  
23-05-2018 Nieuws Kia Sportage krijgt frisse styling en nieuwe technologie
22-09-2010 Nieuws Pilot voor hergebruik batterijen Chevrolet Volt
04-11-2011 Nieuws Vliegwiel duurzaam alternatief voor batterij hybride auto's
16-11-2012 Nieuws Oude accu's van Volt voorziet huishoudens van stroom
25-10-2010 Achtergrondartikelen Opel Ampera: hybride of niet?
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,46 seconden.