Nieuws  
 

Winterbanden ‘overnachten’ de komende zes maanden in bandenhotels, die op steeds meer plekken in het land zijn ingericht. Omdat sinds dit jaar ook elke Nederlandse auto die in de winter door Duitsland rijdt aan strengere wetgeving moet voldoen, nam het wegdekaandeel van winterbanden toe tot 33,4 procent.

Het wegdekaandeel is het aandeel binnen het aantal kilometers dat in ons land wordt afgelegd. In totaal nam het aantal op winterbanden afgelegde kilometers toe met 5 procent naar 33,4 procent in 2017. Ruim 10 miljoen winterbanden zochten de afgelopen maand onderdak voor de zomerperiode. Opvallend is dat steeds meer autorijders hun banden thuis laten wisselen en om de hoek laten opslaan.

Stijging van 25 procent
ALLSAFE Mini Opslag (22 vestigingen) zag de winterbanden dit jaar in hoog tempo naar binnen rollen. Met name in de Randstad is de opslag van winterbanden een groeiend fenomeen: in het eerste kwartaal van 2018 zijn 25 procent meer banden opgeslagen ten opzichte van 2017. Deze sterke groei is mede te danken aan de samenwerking met Bandenthuis.nl, sinds 2014 de marktleider in montage van autobanden bij de klant voor de deur in heel Nederland.

Naast een groeiend aantal particulieren lieten ook steeds meer bedrijven, zo blijkt uit de cijfers, hun banden dit voorjaar ‘voor de deur’ wisselen en vervolgens opslaan in één van de 22 vestigingen. Onderzoek wijst uit dat bedrijven hierdoor acht uur per werknemer per jaar besparen, omdat zij niet naar de garage toe hoeven te rijden én niet meer bij de garage nog eens moeten wachten tot de auto klaar is.  

Extra brandstofbesparing van 50 euro per auto per jaar
Daar komt bij dat de juiste banden en de juiste bandenspanning ook nog eens de steeds duurder wordende autobrandstof besparen. Als de banden zacht zijn, levert dat met rijden meer rolweerstand op. Om deze weerstand te overwinnen is dus meer energie nodig, de motor moet harder werken. Geen probleem, voor de motor. Wel voor het brandstofverbruik. Dat gaat namelijk omhoog, want er is meer energie nodig om dezelfde snelheid te halen. Volgens schattingen van de ANWB en SenterNovem bedragen de kosten van onderspanning circa 2 tot 5 procent van de totale hoeveelheid verbruikte brandstof per jaar. Dit komt voor een benzinepersonenauto die 1 op 15 rijdt en jaarlijks 20.000 kilometer aflegt, neer op snel 50 euro per jaar.

In Duitsland zijn automobilisten sinds 1 januari 2018 verplicht om bij winterse omstandigheden banden onder de auto te hebben met minstens 4 millimeter profieldiepte die het alpine-symbool dragen, dat te herkennen is aan de sneeuwvlok. De boete bedraagt minimaal 60 euro. In Nederland geldt nog geen plicht voor winterbanden. Uit verkeersanalyses blijkt dat van de 3600 ongevallen waarbij letsel te betreuren is er 1100 zijn waarbij slechte banden een rol speelden.


Plaats op:
Datum: 13 juni 2018
Bron: Allsafe
Gerelateerde artikelen  
26-09-2013 Nieuws ANWB: winterbanden beter, zuiniger en goedkoper
11-12-2017 Nieuws Nederland massaal naar garage voor winterbanden
21-03-2018 Achtergrondartikelen De winterband geeft zich nog niet gewonnen
26-11-2010 Nieuws Goodyear Dunlop: meer aandacht voor nut winterbanden
19-11-2015 Nieuws Bestuurder zonder winterbanden aansprakelijk bij ongeval
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.