Nieuws  


Klimaatakkoord: EV in de spotlights

Ed Nijpels heeft de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Met een hoofdrol voor elektrisch vervoer.

Zo is in de concepthoofdlijnen van het Klimaatakkoord het volgende te lezen: ‘Centraal in de vergroening van de mobiliteitssector staat de beweging van het gebruik van fossiele brandstoffen naar elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen. Voor tweewielers, personenauto’s, bestelbusjes en bussen is dit technisch nu al binnen handbereik en dit zal dan ook een substantieel aandeel leveren in de beoogde CO2- reductie.’
Het hele artikel is te lezen op de website van Nederland Elektrisch.



Connexxion verduurzaamt busvervoer

Met 100 volledig elektrische bussen verzorgt Connexxion het openbaar busvervoer in de regio Amstelland Meerlanden.

De 100 nieuwe ‘zero emissie’-voertuigen, die het – qua bussen – drukst bereden stukje Nederland bedienen, vormen de grootste elektrische busvloot van Europa. De stroom die Connexxion gebruikt voor het opladen van de batterijen in de voertuigen is 100% groene Nederlandse windenergie. De investering in de vloot wordt ondersteund via de MIA\Vamil-regeling.

“Het verbeteren van onze CO2-footprint en ‘zero emissie’-vervoer is een wereldwijde doelstelling van Transdev, waar Connexxion onderdeel van is”, schetst Peter de Raadt, Manager Finance van Transdev, de achtergrond van het project. “Dat sluit in Nederland mooi aan op het convenant tussen overheid, vervoersregio’s en marktpartijen waarin onder meer is afgesproken dat vanaf 2025 alleen nog maar zero emissie voertuigen in het ov instromen.”

“De vervoersregio Amsterdam en Schiphol hebben zelfs de ambitie uitgesproken om in 2021 vrijwel emissievrij te zijn. Die ambitie sluit naadloos aan bij onze strategie en visie op de overstap van een traditionele dieselvloot naar een schone zero emissie vloot. Er was ons daarom – als koploper op het gebied van duurzaam ov – veel aan gelegen deze concessie binnen te halen. Daar hebben we heel veel energie in gestoken.”

Het is al niet niks om in een keer met 100 nieuwe bussen te gaan rijden; laat staan wanneer dat 100 volledige elektrische voertuigen zijn. Menno Hensen, Manager Implementatie Projecten Connexxion: “Mede door onze ervaringen in de regio Eindhoven waar we sinds 2016 met 43 elektrische bussen rijden, hebben we dit kunnen doen.”

“Dat stelde ons in staat om voor de concessie Amstelland - Meerlanden een enorme sprong voorwaarts te maken en een goede inschatting te maken van de risico’s die met zo’n bieding samenhangen. Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk was om ons aanbod rond te krijgen; zeker geen appeltje-eitje.”

De transitie naar zero emissie omvat dan ook nogal wat, maakt Hensen duidelijk: “Er moeten voertuigen ontwikkeld worden die batterijen hebben met de gewenste capaciteit. Maar je wilt ook geen bussen met een batterij die zo zwaar is dat er geen plaats meer is voor passagiers.” Een andere uitdaging ligt op het vlak van de laadfaciliteiten.

“Zeker rond Schiphol, met bijvoorbeeld allerlei datacentra in de omgeving, is het niet zo dat je zomaar overal voldoende stroom kunt krijgen. Dat is echt een uitdaging geweest. De Raadt vult aan: “Vooral het ontwikkelen van de bussen, batterijen en de laadinfrastructuur was een heel uitdagend project. Toen wij najaar 2016 de bieding inleverden, kon het technisch allemaal nog niet. Er is dus in korte tijd heel veel innovatief werk verzet om het mogelijk te maken”, aldus Hensen.

Meer informatie over de MIA\Vamil, over andere fiscale- en subsidieregelingen en/of voor de andere expertises die RVO in huis heeft, is te verkrijgen in de RVO.nl-stand op Vakbeurs Energie, van dinsdag 9 tot en met donderdag 11 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch.



Geladen met het nieuwe denken

De Opel Ampera-E biedt met een actieradius van meer dan 520 kilometer een groter rijbereik dan de concurrentie.

Tevens staat hij garant voor optimaal rijplezier en top prestaties dankzij het koppel van 360 Nm en het motorvermogen van 150 kW (204 pk). De Ampera-E gaat van 0 naar 100 km/u in slechts 7,3 seconden.

De batterij bestaande uit 288 lithium-ion-cellen en een capaciteit van 60 kWh is in de bodem gemonteerd, zodat het interieur onverminderd ruimte biedt voor vijf personen en de bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld voor een auto van 4,17 meter lang.

Tijdens Ecomobiel 2018 kan de bezoeker de Ampera-E ervaren door middel van een uitgebreide rijtest op een van de 2 parcoursen, waarop het rijden met een veelheid aan LEV's en duurzame personenauto's, motoren en bedrijfswagens kan worden beleefd.

Kunnen we hier aankondigen al dat op Ecomobiel de beleving van het testen van duurzame voortuigen op 2 parcoursen volop belanstelling krijgt, in een breed scala van voertuigen – waaronder uiteraard de opel Ampera-E



Paal en perk aan ‘wildgroei’ milieuzones

Staatssecretaris Van Veldhoven wil paal en perk te stellen aan de wildgroei van milieuzones in de steden.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil dat gemeenten voor bestel- en personenauto’s vanaf 2020 nog maar kunnen kiezen uit twee typen milieuzones. Die zijn alleen nog maar gericht op het weren van oude dieselvoertuigen. Voor zwaardere vrachtvoertuigen is er tot 2025 nog maar één type milieuzone.

Het hele artikel is te lezen op de website van evofenedex, ondernemersvereniging van Nederlandse handels- en productiebedrijven met een logistieke of internationale operatie.

Plaats op:
Datum: 9 augustus 2018
Bron: Ecomobiel / 54Events
Gerelateerde artikelen  
12-01-2017 Nieuws BYD levert acht volledig elektrische stadsbussen aan Connexxion
26-09-2013 Nieuws Elektrische scooter wint ‘Electric Battle’
18-05-2016 Nieuws Dijksma wil Europees garantiefonds voor elektrische bussen
30-01-2013 Nieuws ANWB: geen hogere premies voor meest gestolen auto’s
10-10-2016 Video Flitsinterview met E-One tijdens Ecomobiel
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,48 seconden.